Gezondheid

Advies Gezondheidsraad 15 gram noten per dag.

Wij wisten het al maar nu heeft de gezondheidsraad het ook opgenomen in haar advies. 15 gram (wal)noten per dag voor een gezondere levensstijl. Kijk hieronder voor het totale advies.

Advies noten Gezondheidsraad

 

Nieuwsbrief Placebonebo:

Noten en bessen, een ideale gezondheidscocktail

 

Regelmatig noten eten verlaagt je risico op hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, galstenen, diabetes, metabool syndroom, overgewicht (vooral te veel buikvet) en kanker.

Regelmatig bessen eten zorgt voor een beter immuunsysteem en minder kans op hart- en vaatziekten, kanker en terugkerende urineweginfecties.

 

Noten en bessen – afzonderlijk of in combinatie – verhogen de antioxidantcapaciteit in het lichaam, ze beschermen tegen vrije radicalen, remmen ontsteking, verbeteren de immuniteit, houden de bloedvaten soepel en voorkomen bloedklontering (trombose).

 

Tot nog toe heeft men vooral het effect van noten en bessen op de ‘fysieke’ lichaamsfuncties onderzocht. Maar al deze gunstige eigenschappen hebben ook hun invloed op de hersenen, zowel op onze verstandelijke functies als op onze geestelijke gezondheid.

 

De combinatie van alle stoffen uit noten en bessen is een ideale gezondheidscocktail voor de hersenen. Regelmatig noten en bessen eten beschermt niet alleen tegen de zogenaamde neurodegeneratieve aandoeningen – zoals alzheimer, parkinson, autisme, epilepsie, multiple sclerose en amyotrofe laterale sclerose – maar ook tegen achteruitgang van de hersenfunctie bij het ouder worden.

 

Een groeiend aantal studies toont aan dat het toevoegen van noten en/of bessen aan je dagelijks dieet, zelfs al is het maar voor een relatief korte periode, de hersenfuncties verbetert. Steeds meer onderzoekers geloven dat noten en bessen, afzonderlijk of in combinatie, het verouderingsproces van de hersenen kunnen vertragen en zelfs kunnen omkeren.

 

Je kan noten en bessen, vers of gedroogd, eten als snack, maar je kan ze ook aan allerlei gerechten toevoegen: salades, muesli, havermoutpap, smoothies, yoghurt, … Er zijn verschillende soorten, dus je kan variëren.

 

Noten: walnoten, amandelnoten, cashewnoten, hazelnoten, macadamia’s, pecannoten, brazilnoten (paranoten), pistachenoten, pinda’s, notenpasta, pindakaas, …

Bessen: blauwe bessen, zwarte bessen, witte bessen, bosbessen, frambozen, aardbeien, veenbessen, aalbessen, braambessen, açaibessen, gojibessen, …

 

Pribis P, Shukitt-Hale B. Cognition: the new frontier for nuts and berries. Am J Clin Nutr. 2014 May 28. pii: ajcn.071506.

Bron: Placebonebo

SUPERNOTEN!

Wie dagelijks 30 gram noten eet, heeft 29 procent minder kans om te overlijden aan hart- en vaatziekten, en 11 procent minder kans op overlijden aan kanker. Dit blijkt uit twee onderzoeken waarbij 115.000 verpleegkundigen en artsen dertig jaar zijn gevolgd. Notenliefhebbers blijken óók meer groente en fruit te eten, minder te roken, meer te sporten, vaker een vitaminesupplement te gebruiken en meer alcohol te drinken. Als al deze factoren buiten beschouwing worden gelaten, hebben de notenliefhebbers per jaar 20 procent minder kans op overlijden, aldus het gezaghebbende medische tijdschrift New England Journal of Medicine.